فروشگاه ایرانیکان
سرمایه گزاری در بورس
برترین های دنیای مجازی
علمی آموزشی تخصصی بهداشتی اطلاعات عمومی سرگرمی اس ام اس sms تغذیه دعا ذکر

چرا در بورس سرمايه‌گذاري كنيم؟

سرمايه‌گذاران در هر كجا كه سرمايه‌گذاري مي‌كنند علاوه بر اين كه به دنبال كسب سود هستند، در انتخاب نوع سرمايه‌گذاري نيز به دنبال جايي مي‌گردند كه سود بيشتري بدهد، مورد اطمينان و قانوني باشد، هر زمان كه بخواهند بتوانند از وضعيت سرمايه‌گذاري خود مطلع شوند، هر وقت كه بخواهند بتوانند سرمايه‌ي خود را نقد كنند و...... برخي نيز علاوه بر اين، معيارهاي متعالي‌تري دارند. به عنوان مثال، به دنبال سرمايه‌گذاري در كاري هستند كه علاوه بر خودشان، جامعه نيز از آن بهره‌مند شود. مثلاً ايجاد اشتغال بكند و..... بورس از جمله مراكزي است كه جميع اين ويژگي‌ها را داراست.پس سرمايه‌گذاري در بورس نه تنها براي سرمايه‌گذاران و سرمايه‌پذيران سودمند است بلكه براي كل جامعه نيز فوايد قابل توجهي دارد. در ادامه به برخي از تأثيرات بورس براي سرمايه‌گذاران اشاره مي‌كنيم.

 

 فوايد بورس براي سرمايه‌گذاران

   1.درآمد :

مهم‌ترين هدف هر فرد از سرمايه‌گذاري كسب درآمد است. سرمايه‌گذاري در بورس مي‌تواند از دو راه اين خواسته‌ را محقق سازد. نخست از طريق پرداخت سود ناشي از فعاليت كارخانه‌ها و شركت‌ها؛ بدين ترتيب كه، كارخانه‌ها يا شركت‌هايي كه سهامشان در بورس عرضه شده است بخشي از سودي را كه از فروش كالاها و خدماتشان حاصل مي‌شود بين سهامداران تقسيم مي‌كنند. بدين ترتيب كساني كه با خريد سهام شركت‌ها و يا كارخانه‌هاي بورسي در اين مراكز شريك شده‌اند از اين طريق كسب درآمد مي‌كنند. راه دوم كسب درآمد سهامداران بورس، ناشي از فعاليت‌هاي مفيد و مؤثر مديران شركت‌هاي مربوطه است كه باعث افزايش قيمت سهام شركت‌ها مي‌شود كه اين به معني افزوده‌شدن بر دارايي سهامداران است.

2.قابليت نقدشوندگي :

كساني كه در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند اگر به پولشان نياز پيدا كنند بسيار سريع‌تر از بسياري از سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر مي‌توانند سهام خود را به پول نقد تبديل كنند. براي اين كار كافي است به اولين كارگزار بورس مراجعه نمايند و فرم تقاضاي فروش سهامشان را تحويل دهند. سهولت فروش سهام طوري است كه حتي در سخت‌ترين شرايط هم، درصورتي كه فرد سهام خود را اندكي كم‌تر از قيمت روز بازار ارائه نمايد، در كم‌ترين زمان سرمايه‌اش نقد خواهد شد. اين در حالي است كه بسياري از سرمايه‌گذاري‌هاي ديگر فاقد اين ويژگي مي‌باشند. به عنوان مثال، فرض كنيد فردي در خريد ماشين، زمين يا منزل مسكوني سرمايه‌گذاري كرده و حالا نيازمند پول شده است. روشن است كه تبديل هر يك از موارد ذكر شده به پول نقد به مراتب مشكل‌تر از فروش سهام شركت‌هاي بورسي خواهد بود.

3.مشاركت در تصميم‌گيري‌ها :

تصميم‌گيري براي اداره‌ي شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس با نظر صاحبان سرمايه انجام مي‌پذيرد. افرادي كه سهام شركت‌هاي بورسي را خريداري مي‌كنند مطابق قانون مي‌توانند در مجامع شركت مربوطه حضور پيدا كنند و با شنيدن گزارش فعاليت‌ها از گردش كار شركت آگاه شوند و همچنين با حق رأي خود نسبت به انتخاب هيئت مديره، طرح‌هاي مورد نظر و ميزان سود تقسيمي به سهامداران شركت اظهارنظر نمايند. اين مزيت شركت‌هاي بورسي سبب شده است كه سهامداران بتوانند هم از فعاليت‌هاي شركت آگاه شوند و هم در تصميم‌گيري‌ها مشاركت داشته باشند.

4.اطمينان از مكان سرمايه‌گذاري :

بورس مكاني بسيار امن براي سرمايه‌گذاري است. براي اثبات اين مدعا كافي است به قانون حاكم بر بورس توجه كنيم. بورس براساس قانون بازار اوراق بهادار تأسيس شده است و مطابق آن فعاليت مي‌كند. در قانون علاوه بر اين كه كليه‌ي فعاليت‌هاي بورس مشخص شده است و هر نوع فعاليتي با اخذ مجوز قانوني صورت مي‌گيرد يك نهاد ناظر به نام "سازمان بورس " نيز در نظر گرفته شده تا بر تمامي فعاليت‌هايي كه انجام مي‌شود نظارت كند. نكته‌ي ديگر اين كه شركت‌هاي بورسي براساس قانون موظف‌اند اطلاعات مجاز مربوط به خود را به طور مرتب در اختيار خريداران و فروشندگان قرار دهند. اين كار باعث شفاف شدن بازار مي‌شود و بدين ترتيب هر كس كه اطلاعات لازم را براي خريد و فروش در اختيار داشته باشد مي‌تواند با اطمينان اقدام به معامله كند. نتيجه اين كه، قانون حاكم بر بورس و سازوكارهاي پيش‌بيني شده مكاني مطمئن براي سرمايه‌گذاري فراهم آورده است.

 

چگونه مي‌توان در بورس سرمايه‌گذاري كرد؟

انجام هر فعاليتي تابع آداب و مقرراتي است. سرمايه‌گذاري در بورس نيز تابع مقررات و آداب خاص خود است. اولين كاري كه براي سرمايه‌گذاري در بورس بايد انجام داد گرفتن "كد معاملاتي " است. اين كد به منظور راحت‌تر شدن و سرعت يافتن بيشتر كار به افراد داده مي‌شود؛ همان طور كه بانك به مشتري خود شماره حسابي مي‌دهد كه مشتري با آن شماره شناخته مي‌شود. بنابراين، سيستم معاملاتي بورس افراد را به وسيله‌ي كد معاملاتي آنها شناسايي مي‌كند. براي گرفتن كد معاملاتي، فرد مي‌تواند با مراجعه به يكي از كارگزاري‌ها و ارايه‌ي فتوكپي شناسنامه يا كارت ملي خود كد مربوط به خود را دريافت دارد. كد معاملاتي شامل سه حرف اول نام‌خانوادگي به همراه يك عدد ثابت مي‌باشد. به عنوان مثال، كد معاملاتي كسي كه نام‌خانوادگي او فخرآبادي است مي‌تواند "فخر 00101 " باشد.

 نويسنده : سيد مجتبي فنائي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:بورس,سرمایه گزاری در بورس, :: 14:8 :: نويسنده : دوستدار علم

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب آن استفاده کرده و با دادن نظرات ارزشمندتون مشوق بنده باشید. وبلاگ با مطالب جدید روزانه به روز می شود.
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1492
بازدید دیروز : 989
بازدید هفته : 3286
بازدید ماه : 5786
بازدید کل : 168107
تعداد مطالب : 1381
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1