فروشگاه ایرانیکان
بورس و انواع آن - (قسمت دوم)
برترین های دنیای مجازی
علمی آموزشی تخصصی بهداشتی اطلاعات عمومی سرگرمی اس ام اس sms تغذیه دعا ذکر

بورس چيست؟

براي شناخت بورس و آشنايي بيشتر با آن بهتر است از "بازار " و تعريف آن شروع كنيم. در يك تعريف ساده، مي‌توان گفت كه، بازار مكاني است كه در آن خريد و فروش صورت مي‌گيرد؛ و ساده‌تر اين است كه بگوييم هرگاه شرايطي فراهم شود كه بين خريدار و فروشنده رابطه‌ برقرار شود و معامله‌اي صورت پذيرد بازار تشكيل شده است. اين شرايط مي‌تواند مكان خاصي باشد يا شبكه‌اي ارتباطي مثل اينترنت.

در بازارها به طور كلي دو نوع دارايي، دارايي‌هاي واقعي و دارايي‌هاي مالي، مورد معامله قرار مي‌گيرند. دارايي‌هاي واقعي همان دارايي‌هاي فيزيكي هستند مثل زمين، ساختمان و انواع كالا مانند ماشين، لوازم خانگي و .... اما دارايي‌هاي مالي دارايي‌هاي كاغذي و بهتر بگوييم اسنادي هستند، مثل سهام و اوراق مشاركت. بورس‌ بازاري است كه در آن دارايي‌هاي مختلف مورد معامله قرار مي‌گيرد. از اين رو، انواع بورس‌ها را مي‌توان به سه دسته‌ي كلي بورس كالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندي كرد.

1. بورس كالا: بازاري كه در آن خريد و فروش كالاهاي معين صورت مي‌گيرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس كالا نام دارد. در بورس كالا معمولاً مواد خام و مواد اوليه مورد معامله قرار مي‌گيرد. هر بورس كالايي را با نام همان كالايي كه مورد معامله قرار مي‌گيرد نام‌گذاري مي‌كنند. مثلاً بورس نفت و بورس گندم.

2. بورس ارز: در بورس ارز، همان طور كه از نام آن مشخص است، كار خريد و فروش پول‌هاي خارجي انجام مي‌گيرد. اين بورس در كشور ما فعال نيست اما در كشورهاي پيشرفته فعاليت چشم‌گيري دارد.

3. بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار دارايي‌هاي مالي از قبيل سهام، اوراق مشاركت و ........ مورد معامله قرار مي‌گيرد. در ايران، به بازار خريد و فروش اوراق بهادار كه به طور رسمي و دائمي در محل معيني تشكيل مي‌شود "بورس اوراق بهادار " مي‌گويند ولي ما در اين نوشته براي اختصار آن را بورس يا بورس اوراق بهادار مي‌گوييم.

 

بورس اوراق بهادار چه مي‌كند؟

-----------------------------------

كار اصلي بورس اوراق بهادار اين است كه زمينه‌اي فراهم مي‌آورد تا دو گروه از مردم، به طور قانوني، در يك فعاليت اقتصادي شريك و علاوه بر تأمين نيازهاي يكديگر، از منفعت و سود اين فعاليت بهره‌مند شوند. اين دو گروه سرمايه‌گذاران و سرمايه‌پذيران مي‌باشند.

اصولاً در يك تقسيم‌بندي ساده، افراد جامعه را مي‌توان به دو گروه تقسيم كرد؛ يك گروه كساني كه پول، سرمايه و يا پس‌انداز دارند اما نمي‌توانند با آن كار كنند و گروه دوم كساني كه توانايي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي دارند اما سرمايه و پول كافي ندارند. اين دو گروه علاوه بر اين كه يكديگر را نمي‌شناسند و تعداد آنها نيز كم نيست داراي ويژگي‌هاي مختلفي هستند. به عنوان مثال، همه‌ي سرمايه‌گذاران به يك اندازه پس‌انداز ندارند. برخي داراي مبالغ اندك و برخي صاحب مبالغ كلان مي‌باشند، سليقه‌ي اين افراد هم براي سرمايه‌گذاري متفاوت است، مثلاً عده‌اي تمايل به سود كم در كوتاه‌مدت دارند و عده‌اي به دنبال سود بيشتر ولي در درازمدت‌اند و ده‌ها ويژگي ديگر.

سرمايه‌پذيران نيز از ويژگي‌هاي مختلف برخوردارند، براي مثال، هر گروه در زمينه‌ي خاصي فعاليت مي‌كنند، با توجه به نوع فعاليت‌شان سودهاي متفاوتي پرداخت مي‌كنند، در اداره‌ي مراكز توليدي خود سليقه‌ي متفاوت دارند و...... حال با اين همه ويژگي‌هاي متفاوت چگونه مي‌توان بين اين دو گروه رابطه برقرار كرد تا همه‌ي آنها ضمن قبول شرايط يكديگر حاضر به شراكت شوند؟ يكي از ‌كارهاي اساسي بورس همين است كه با ايجاد يك فضاي مناسب و قانونمند زمينه‌اي فراهم ‌آورد تا از طريق آن برآوردن تمامي خواسته‌هاي قانوني طرفين با حفظ حقوق آنها ميسر شود. بورس يك مشكل بسيار بزرگ ديگر را نيز حل كرده است، به طوري كه مي‌توان ادعا كرد حل اين مشكل باعث گسترش سرمايه‌گذاري و در نتيجه توسعه‌يافتگي و پيشرفت سريع‌تر كشورهاي جهان شده است. آن مشكل اين است كه اگر افراد مختلفي كه با سرمايه‌هاي متفاوت وارد بورس شده و در فعاليت‌هاي اقتصادي بزرگ شريك مي‌شوند، بخواهند، در هر زمان كه تصميم بگيرند، سهم و سرمايه‌ي خود را به قيمت مناسب بفروشند، بايد چه كار كنند؟ به عنوان مثال اگر فردي 100 سهم از 125 ميليون سهم يك كارخانه‌ي سيمان را دارا باشد و تصميم بگيرد آن را همين امروز بفروشد چگونه مي‌تواند قيمت سهام خود را مشخص كند؟ چطور مي‌تواند قيمت كارخانه را محاسبه نمايد تا براساس آن قيمت سهم خود را مشخص كند؟ چه قدر زمان، چه تعداد افراد و چقدر هزينه براي اين كار لازم است؟ و... بورس اين مشكل را حل كرده و سازوكاري را طراحي كرده است كه هر فرد با هر ميزان سهم، در هر روز تصميم به فروش سهامش بگيرد بتواند از قيمت سهام خود آگاه شود و يا حتي اگر تصميم به فروش نداشته باشد قيمت روز سهام خود را بداند.

 

قيمت سهام در بورس چگونه مشخص مي‌شود؟

-----------------------------------------------------

نظام قيمت‌گذاري در بورس به گونه‌اي طراحي شده است كه هيچ كس نمي‌تواند در قيمت‌گذاري دخالت كند؛ به اين ترتيب كه در بورس افراد نمي‌توانند شخصاً اقدام به خريد و يا فروش سهام بنمايند و اين كار بايد از طريق كارگزاري‌هاي بورس و كارگزاران آن انجام شود. كارگزاران افرادي خوش‌نام و مطمئن هستند كه علاوه بر اين كه سابقه‌ي تخلفات مالي ندارند مجوز فعاليت خود را از سازمان بورس دريافت كرده‌اند؛ يعني فعاليت‌هاي آنها تحت نظارت بورس انجام مي‌پذيرد.

ورود به بورس بدين طريق است كه، چه فروشندگان و چه خريداران سهام در اولين قدم تقاضاي خود را به كارگزاران بورس تحويل مي‌دهند. كارگزاران هر روز به جز روزهاي پنج‌شنبه و ايام تعطيل از ساعت 9 صبح الي 12 ظهر در تالار بورس حاضر شده و تمامي تقاضاهاي خريد و فروش را وارد سيستم معاملات مي‌كنند. پس از وارد شدن ليست تقاضاها در سيستم معاملات، تقاضاها در دو صف؛ صف خريد و صف فروش، براساس قيمت و زمان ورود، اولويت‌بندي مي‌شود. اين سيستم به گونه‌اي طراحي شده است كه قيمت‌هايي را كه براي فروش ارزان‌تر است و تقاضاهاي خريدي را كه قيمت بالاتري دارند در رديف اول قرار مي‌دهد. بدين ترتيب هر كس كه به ارزان‌ترين قيمت بفروشد در اول صف فروش و هر كس گه به گران‌ترين قيمت بخرد در اول صف خريد قرار مي‌گيرد و بنابراين قبل از ديگران معامله خواهد كرد. البته در صورتي كه دو تقاضا با يك قيمت وارد سيستم شود، سيستم اولويت را به تقاضايي مي‌دهد كه زودتر وارد سيستم معاملات شده باشد. اين عملكرد سيستم بيانگر آن است كه روند معاملات و قيمت سهام براساس عرضه و تقاضا مشخص مي‌شود و امكان دخالت افراد در آن وجود ندارد.

نويسنده : سيد مجتبي فنائي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:بورس, :: 14:5 :: نويسنده : دوستدار علم

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب آن استفاده کرده و با دادن نظرات ارزشمندتون مشوق بنده باشید. وبلاگ با مطالب جدید روزانه به روز می شود.
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 569
بازدید دیروز : 989
بازدید هفته : 2363
بازدید ماه : 4863
بازدید کل : 167184
تعداد مطالب : 1381
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1