فروشگاه ایرانیکان
شناخت بورس و آموزش سرمایه گزاری در بورس ایران - قسمت ( اول)
برترین های دنیای مجازی
علمی آموزشی تخصصی بهداشتی اطلاعات عمومی سرگرمی اس ام اس sms تغذیه دعا ذکر

شناخت بورس و آموزش سرمایه گزاری در بورس ایران - قسمت ( اول)

 

در اين مقاله سعي شده است خواننده با سازوكارهاي قانوني بورس آشنا شده و با توضيحات ساده در مورد فعاليت‌هاي مختلف آن، از جمله نحوه‌ي خريد و فروش، راه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري، فوايد سرمايه‌گذاري و .... آگاهي پيدا كند و اطلاعات اساسي و اوليه‌ي مورد نياز خود را كسب نمايد.

 

مقدمه:

همه‌ي افراد جامعه‌ي ما بورس را نمي‌شناسند و با نحوه‌ي سرمايه‌گذاري در آن و فوايد و سودمندي‌هاي ناشي از آن آشنا نيستند. اين در حالي است كه آشنايي با بورس و فعاليت در آن مي‌تواند در زندگي اقتصادي مردم بسيار مؤثر باشد. تا همين سال‌هاي اخير، بيشتر مردم پس‌اندازهاي خود را فقط در بانك‌ها نگهداري مي‌كردند و با راه‌هاي ديگر استفاده از اندوخته‌هاي خود آشنا نبودند. اما امروزه بسيار شنيده مي‌شود كه راه ديگري هم براي استفاده از پس‌اندازها وجود دارد و آن اين است كه يك فرد عادي مي‌تواند در مالكيت واحدهاي توليدي و تجاري بزرگ مشاركت نمايد و از نتايج مشاركت و سرمايه‌گذاري خود به سادگي بهره‌مند شود. اما به راستي چگونه ممكن است يك فرد عادي با سرمايه‌اي اندك در سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي شريك شود در حالي كه نه شركاي خود را مي‌شناسد و نه امكان كسب اطلاع از نحوه‌ي فعاليت، ميزان هزينه‌ها، درآمدها و ... دارد؛ گذشته از اين، اصلاً چنين كسي چگونه مي‌تواند از حساب و دخل و خرج اين مركز توليدي كه در آن مشاركت كرده است آگاهي پيدا كند؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه، بورس امكان هر آنچه را كه براي سرمايه‌گذاري و مشاركت در اين مراكز لازم است فراهم آورده و علاوه بر نظارت دقيق بر فعاليت‌هاي اين مراكز، مطابق قانون مدافع حقوق سرمايه‌گذاران است.

 

تاريخچه:

انديشه‌ي ايجاد بورس زماني شكل گرفت كه عده‌اي از بازرگانان اروپايي از فعاليت‌هاي تجاري خود ضرر كردند، بنابراين به فكر راه‌حلي افتادند تا به وسيله‌ي آن بتوانند جلوي اين ضرر را بگيرند و يا آن را به حداقل برسانند. نتيجه آن شد كه تعدادي از بازرگانان عده‌اي را در فعاليت‌هاي خود شريك كردند تا با اين روش سود و زيان احتمالي را با آنها تقسيم كنند. اين تجربه موفقيت‌آميز بود لذا به تدريج هر تاجري سعي مي‌كرد تا فعاليت‌هاي تجاري خود را با اين روش ادامه دهد؛ به خصوص كه اين روش براي افرادي كه فعاليت‌هاي بزرگ اقتصادي انجام مي‌دادند بسيار مطلوب‌تر بود. رفته رفته اين تجربه قانونمند شد و به تشكيل شركت‌هاي سهامي تبديل گرديد. اولين تجربه مربوط به تشكيل يك شركت سهامي در كشور روسيه بود كه در سال 1353 ميلادي تصميم گرفت كالاهايي را بدون اين كه آفريقا را دور بزند، از شمال اروپا به شرق آسيا و چين ببرد و اين كاري بود كه احتمال ضرر در آن بيشتر بود. براي انجام اين كار عده‌اي از تجار سرمايه‌ي لازم را تأمين كردند و هر كس به نسبت سرمايه‌ي خود در سود و زيان شركت شريك شد و اين كار با موفقيت صورت گرفت. بعدها با گسترش مبادلات در اروپا به سرمايه‌هاي زيادتر و شركاي بيشتري نياز شد. براي اين كار نياز به مراكزي بود تا بتوان بين سرمايه‌گذاران و سرمايه‌پذيران رابطه برقرار كرد. چنين مراكزي تأسيس شدند و بورس نام گرفتند. اولين بورس دنيا در قرن هفدهم ميلادي در شهر آمستردام هلند تشكيل شد و امروز اكثر كشورهاي جهان داراي بورس هستند. در ايران نيز در سال 1345 قانون تشكيل بورس به تصويب رسيد و از 15 بهمن‌ماه سال 1346 آغاز به كار كرد.

نويسنده : سيد مجتبي فنائي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 6 ارديبهشت 1394برچسب:بورس, :: 14:1 :: نويسنده : دوستدار علم

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب آن استفاده کرده و با دادن نظرات ارزشمندتون مشوق بنده باشید. وبلاگ با مطالب جدید روزانه به روز می شود.
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 549
بازدید دیروز : 989
بازدید هفته : 2343
بازدید ماه : 4843
بازدید کل : 167164
تعداد مطالب : 1381
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1