فروشگاه ایرانیکان
برترین های دنیای مجازی
برترین های دنیای مجازی
علمی آموزشی تخصصی بهداشتی اطلاعات عمومی سرگرمی اس ام اس sms تغذیه دعا ذکر

 

دعای رفع بدبیاری، اعمال خوش بیاری

منبع: http://www.faribaa9999.blogfa.com/cat-3.aspx

برگرفته از کتاب مجربات باقر

 

 

دستور اول :

آیات زیر را هفت دور بر روی مقداری اسپند خوانده و به آن فوت کرده و سپس خود و یا منزل را با آن دود دهید 

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الله لا اله الا هو الحی القیوم لا تاخذه سنة  و لا نوم له ما فی السموات و ما فی الارض من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء‌ وسع کرسیه السموات و الارض و لایؤوده حفظهما و هو العلی العظیم لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم ٬ الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون 

و لا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون انما یؤخرهم لیوم تشخص فیه الابصار ( سوره ابراهیم آیه ۴۲ )

مهطعین مقنعی رؤسهم لایرتد الیهم طرفهم و افئدتهم هواء‌ ( ۴۳ )

و انذر الناس یوم یاتیهم العذاب فیقول الذین ظلموا ربنا اخرتنا الی اجل قریب تجب دعوتک و نتبع الرسل او لم تکونوا اقسمتم من قبل ما لکم من زوال ( ۴۴ )

و سکنتم فی مساکن الذین ظلموا انفسهم و تبین لکم کیف فعلنا بهم و ضربنا لکم الامثال (‌۴۵ )‌

و قد مکروا مکرهم و عندالله مکرهم و ان کان مکرهم لتزول منه الجبال ( ۴۶ )

فلا تحسبن الله مخلف وعده رسله ان الله عزیز ذو انتقام ( ۴۷ )

یوم تبدل الارض غیر الارض والسموات و برزوا الله الواحد القهار ( ۴۸ ) 

و تری المجرمین یومئذ مقرنین فی الاصفاد ( ۴۹ )

سرابیلهم من قطران و تغشی وجوههم النار ( ۵۰ )

لیجزی الله کل نفس ما کسبت ان الله سریع الحساب ( ۵۱ )

هذا بلاغ للناس و لینذروا به و لیعلموا انما هو اله واحد و لیذکر اولوا الالباب ( ۵۲ ) 

 

دستور دوم :

 

بمدت هفت روز و هر روز بر روی ظرف آبی که نزدیک دهان کرده اید اینها را بخوانید و به آب فوت کنید ( ضمنا دست راست شما موقع خواندن در آب باشد ) و در همه جای منزل مخصوصا دم در اتاقها و منزل و گوشه ها بپاشید ابتدا سه مرتبه این دعا را بخوانید 

 ( بسم الله الرحمن الرحیم یا مَعْشَرَ الجِنِّ اُناشِدْکُمْ بالعَهدِ الذی اَخَذَهُ عَلَیکُم سُلَیْمانِ بْنِ داوود اَنْ لاتُؤذُونا و لاتَظْهَروا لَنا ) . و حالا در ادامه این را بخوانید :

 

بسم اللهِ اَمْسَیْنا بالله الذی لَیْسَ مِنْهُ شَیءٌ مُمْتَنع و بِعِزَّة الله الَّتی لاتُضام و بِسُلطانِ‌ الله ِ‌المَنیع نَحْتَجِبُ و باَسمائِهِ الحُسنیٰ کُلُّها عائِذٌ من الاَبالِسة و مِنْ شَرِّ شَیاطینَ‌ الانسِ‌ و الجِنّ و مِنْ شَرِّ کُلِّ مُعْلِنٍ و مُسِر و مِنْ شُرِّ ما یُخْرِجُ باللَّیلِ و یَکْمُنُ بالنَّهارِ و یَکْمُنُ باللَّیلِ و یَخْرُجُ بالنَّهارِ‌و مِنْ شُرِّ ما خَلَقَ و ذَرَأَ و بَرَأَ و مِنْ شَرِّ اِبلیسَ و جُنودِهِ و مِنْ شَرِّ کُلِّ دابَّةٍ اَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها اِنَّ رَبّی علیٰ صِراطٍ مُستقیم اعوذُ بالله ِ بِما اسْتَعاذَ بِهِ موسی و عیسی و ابراهیم الَّذی وَفّیٰ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ و ذَرَأَ و بَرَأَ و مِنْ شَرِّ‌ اِبلیسَ و جُنودِهِ و مِنْ شَرِّ ما یَبغیٰ اَعوذُ باللهِ السَّمیعِ العَلیم مِنَ الشَّیطان ِ الرجیم + سوره حمد و فلق و ناس و زلزال ) 

 

دستور سوم :

مقداری نمک دانه درشت و غیر پودری یک کیلو یا بیشتر ( به قدر پاشیدن آن در کناره های دیوارهای منزل و حیاط ) آماده کنید ٫ آن را در یک ظرف گذاشته ٬ وضو بگیرید و دست راستتان را خشک کرده و اینگونه عمل کنید هنگام غروب دست راست خود را روی نمک قرار داده و ۳۱۳ مرتبه این اسماء‌ را به نیت رفع مشکل بخوانید ( الله الحی القیوم العلی العظیم ) 

خواندن هر پنج اسم با هم بکمرتبه محسوب میشود . بعد از اتمام قرائت نمکها را در همه جای خانه مخصوصا گوشه های حیاط و اتاقها بریزید و موقع ریختن آن مرتبا این آیه را تکرار کنید ( وَ لایَؤُدُهُ حِفْظُهُما و هُوَ العَلیُّ العَظیمُ ) و همینطور تکرار کنید تا نمک تمام شود

 

دو شنبه 9 شهريور 1394برچسب:دعای,رفع,بدبیاری,اعمال,خوش,بیاری, :: 8:12 :: نويسنده : دوستدار علم

جهت مستجاب شدن دعاها

 


 

فايدۀ مهم و اساسي ديگري که توبه، به همراه

دارد، تأثير برجسته در استجابت دعا است. پس از تحقّق توبه، به‌ سبب طهارت روحي‌ که نصيب تائب شده است، به خداي خويش نزديک مي‌گردد و مي‌تواند خود را در مجاورت خداوند رحمان، حس نمايد. خداوند هيچگاه از بندگان خود دور نمي‌شود و همواره از رگ گردن به آدميان نزديک‌تر است: «نحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريد»[1]

يار نزديک‌تر از من به من  است  

     وین عجب‌ بین که‌من از‌وي‌دورم

با کـه اين راز توان گــــفت که او      

  در کـنــار مـن  و من مــهـجـورم

 

ولي اين گناهان و اعمال زشت آنهاست که بين آنان و خداوند فاصله مي‌اندازد و حجابي ايجاد مي‌کند که مانع استجابت دعا و بهره‌مندي از فيوضات ربّاني مي‌شود.

هنگامي که حضرت صالح پيامبر (علیه السلام) براي هدايت قوم ثمود فرستاده شد، پس از دعوت به يکتاپرستي، آنان را به توبه و استغفار تشويق نمود و فرمود: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَريبٌ مُجيبٌ»[2]؛ پس، از او آمرزش بخواهيد، آن گاه به درگاه او توبه كنيد، كه پروردگارم نزديك و  اجابت‏كننده است.

در واقع هنر توبه در آن است که موانع مهم استجابت دعا را رفع مي‌کند ـ موانعي که انسان را از دريافت رحمت بي‌منتهاي پروردگار متعال محروم ساخته است ـ وگرنه خداوند متعال عهد فرموده است که دعای بندگان را اجابت نمايد: «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»[3]

بزرگ‌ترين و مهم‌ترين مانع استجابت دعا، گناه است. از اين‌رو قاطعانه مي‌توان گفت: پس از توبه، يعني هنگامي که انسان پاک و پاکيزه مي‌شود و گناهي در پرونده اعمال او باقي نمي‌ماند، دعا او مستجاب است. معنا ندارد که گناه در زندگی آدمي نباشد و دعاي او مستجاب نشود. عدم استجابت دعا پس از توبه، هم مخالف حکمت الهي است و هم با صراحت قرآن کريم مبني بر اجابت قطعي دعا، منافات دارد.

 

در روايات آمده است که در زمان حضرت موسي (علیه السلام) خشکسالي شده بود. آن حضرت مردم را براي دعای باران در بياباني جمع کرد. همه مشغول دعا، تضرّع و زاري شدند و از خداوند متعال طلب نزول باران کردند. خداوند سبحان به حضرت موسي (علیه السلام) وحي فرمود: من دعای تو و همراهانت را مستجاب نمي‌کنم؛ زيرا يک سخن‌چين در بين شماست که مانع استجابت دعای جمع مي‌شود. حضرت موسي (علیه السلام) گفت: پروردگارا، او را به ما معرّفي کن تا از خود برانيم. پروردگار مهربان که در هر حالي ستّارالعيوب است و بندگانش را دوست دارد و مانع رسوايي آنان مي‌شود، فرمود: وقتي من شما را از رذيلة سخن‌چيني نهى مي‌كنم، چگونه خود سخن‏چين شوم؟ حضرت موسي (علیه السلام) رو به جمعيّت کرد و فرمود: اي کسي که سخن‌چين هستي، تو مانع نزول رحمت حق‌تعالي شده‌اي! در اين هنگام همة حضّار و به خصوص آن سخن‌چين توبه کردند و در پي آن، باران رحمت الهي نازل شد. [4]

از اين حکايت به روشني مي‌توان نتيجه گرفت که نزول رحمت خداوند و جاري شدن باران فراوان، مرهون توبه همان سخن‌چين بوده است؛ زيرا حقيقتاً از گناه خويش پشيمان شده و توبه کرده و بعد از پاک شدن از آلودگي گناه سخن‌چيني، مانع اجابت دعارفع گرديده و دعاي او و جمع مستجاب شده است. به بيان ديگر، خداوند در قرآن‌ کريم امر به دعا مي‌فرمايد و اجابت دعا را نيز وعده فرموده است: «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ»[5]

امر پروردگار حکيم نسبت به دعا، حاکي از اراده ذات بي‌همتاي او بر اجابت دعا است؛ زيرا اگر چنين اراده‌اي نداشت، اين گونه امر نمي‌فرمود و به بندگان خطاکار بي‌مقدار، چنين جرأتي نمي‌داد تا از آستان رحمت او تقاضايي داشته باشند.

هم دعا از تو اجابت هم ز تو                ايمني از تو مهابت هم ز تو

پس اگر برخي دعاها مستجاب نمي‌شود، بايد علّت را در عدم شايستگي  دعا کننده جستجو کرد؛ زيرا خُلف وعده در درگاه خداوند سبحان جايگاهي ندارد. به‌عنوان مثال اگر شيشه در بسته‌اي سال‌ها در يک اقيانوس پر از آب بماند، قطره‌اي از آب اقيانوس در درون آن نفوذ نخواهد کرد، مگر اينکه آن شيشه، آمادگي جذب آب را پيدا کند.

چنانکه در روايتي آمده است: شخصي خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ»، ما او را مي‌خوانيم امّا پاسخي نمي‌شنويم. آن حضرت فرمودند: آيا گمان مي‌کني خداوند خلف وعده کرده است؟ گفت: خير. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: علّت عدم دريافت پاسخ شما اين است که: هرکس از دستورات خداوند متعال پيروي کند، سپس او را بخواند، خداوند پاسخش را مي‌دهد: «تَذْكُرُ ذُنُوبَكَ فَتُقِرُّ بِهَا ثُمَّ تَسْتَعِيذُ مِنْهَا فَهَذَا جِهَةُ الدُّعَا»[6]؛ گناهانت را يادآور مي‌شوي و بدان‌ها اعتراف مي‌کني و از آنها به خدا پناه مي‌بري، اين است راه دعا کردن.

بنابراين، استجابت دعا، در سايه توبه حقيقي تحقّق مي‌يابد و به عبارت رساتر، دستيابي به حالت توبه، خودبه‌خود، استجابت دعا را به همراه دارد. وقتي بنده به درگاه خداوند متعال تضرّع و زاري کند و به گناهان خويش اعتراف نمايد و از محضر پروردگار خويش عذرخواهي کند، قطعاً بايد منتظر اجابت دعا باشد. اگر هم اجابتِ عينِ تقاضاي بنده، فعلاً به مصلحت او نبوده، يا مطابق با حکمت الهي نباشد، خداوند متعال دعای او را بي‌پاسخ نمي‌گذارد و برتر از آنچه خواسته است را به او عطا مي‌فرمايد يا از وي دفع بلا مي‌کند.

افزون بر اين، تحقّق توبه و پس از آن، دعا به درگاه الهي، صرف نظر از بحث اجابت آن، يک زندگي سراسر نشاط و شادماني و عاري از غم، غصّه، اضطراب، يأس و پريشاني براي انسان رقم مي‌زند. آرامش و آسايش توأم با امنيّت رواني، در سايه توبه،دعا و ارتباط عاطفي با خداوند، جايگزين پژمردگي و افسردگي جسم و روح مي‌شود و امراض روحي و رواني انسان را به خوبي درمان مي‌کند. «فَأَيُّ الْفَريقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُون، الَّذينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»[7]؛ پس كدام يك از دو گروه (موحّدان يا مشركان) سزاوارتر به ايمنى است، اگر مى‏دانيد؟! آنها كه ايمان آوردند، و ايمان خود را با شرك و ستم نيالودند، ايمنى تنها از آن آنهاست؛ و آنها هدايت‏ يافتگانند.

چه کسي شايسته برخورداري از امنيّت و آباداني روحي و يک دل منهاي اضطراب خاطر، غم و يأس است؟ پاسخ اين سؤال در آخر آيه بيان شده است.

 

یک ایده ی خیلی زیبا

 

من هم اکنون بر کاغذی نوشتم.

 

 

-----------------------------------------

پي نوشت ها

1- ق / 16

2- هود / 61

3- بقره / 186

4- بحارالأنوار، ج 72، ص 268

5- غافر / 60

6- الكافي، ج 2، ص 486

7- انعام / 82-81

منبع:  دفتر آية الله العظمى مظاهری

ویرایش و چینش تصاویر از : وبلاگ doa198.blogfa.com

دو شنبه 9 شهريور 1394برچسب:جهت,مستجاب,شدن,دعاها, :: 1:4 :: نويسنده : دوستدار علم

شیوه دعا کردن

چند جمله ای را بر سبیل مقدمه عرض می کنم که:

 

دعا را بدون آداب هم می شود انجام داد اما دعا کردن آدابی دارد که رعایت آن ها در اجابت دعا تأثیر دارد. شاید بتوان به جرأت گفت که آداب دعا به نوعی شرایط دعا هم هست. به بیان دیگر دعا کردن اولا شرایطی دارد و ثانیا آدابی دارد. (شرایط جدای از آداب هستند.) شما وقتی از رئیسی تقاضایی دارید هم می توانید خیلی مودبانه تقاضایتان را مطرح نمایید و هم مختارید و می توانید درخواست تان را بدون آداب مطرح کنید. انسان هایی هستند که ما را راهنمایی می کنند که جهت اجابت درخواست و تقاضاهایمان، چگونه بهتر عمل کنیم. ما مشاوران بزرگی در تاریخ همچون معصومین داریم. خداوند نیز در چند جای قرآن کریم، نکاتی در بهتر دعا کردن به ما آموخته است. که در این مقاله همین نکات را خدمت شما جمع آوری نمودم.

 

هنگامی که مثلا امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام دعایی برای حل مشکلی به او می آموزد، می داند که امام حسن (ع) اولا شرایط آن دعا را دارد از قبیل اینکه نماز شب می خواند، به کسی بدهی ندارد، نماز قضا ندارد، زکات مالش را می دهد، لقمه ی حرام نخورده، عامل بدبختی کسی نشده، غیبت نمی کند، دروغ در کارش نیست و بسیاری موارد دیگر، که آن دعا را تجویز می کند و ثانیا می داند امام حسن (ع)  آداب دعا را می داند و بلد است و رعایت می کند. خب این دعا پس از هزار و چهارصد سال به شکل حدیث به دست ما می رسد، می خواهیم کپی کاری کنیم، اولا شرایط آن دعا را نداریم و ثانیا آداب دعا را رعایت نمی کنیم. بعد می آئیم گله می کنیم که چرا دعای امام علی (ع) برای آن مشکل برایم کار نکرد؟ و حتی به نقل کنندگان و راویان دعا، می گوئیم سرکاریه من انجام دادم جواب نگرفتم!!!

 

اگر قرار بود هر دعا بیاید برای همه یک جور کار کند که دیگر اسمش دعا نبود باید به دنبال یک اسم دیگر برایش بگردیم و مثلا بیائیم بگوئیم معجزه یا یک چیزی شبیه سحر و جادو و یا یک کلمه ی دیگر باید اختراع کنیم زیرا دیگر معنی دعا که همان نیایش و درخواست کردن از خدا می باشد، تغییر کرده است.حتی یک بار در اندیشه بودم با خود فکر می کردم که اگر خداوند دعای همه را مستجاب کند کره ی زمین در عرض یک ساعت از بین می رود که خدایا بیا اون قوم رو نابود کن و خدایا اون کشور رو نابود کن... نه؟ همین هاست دیگه همه در مقابل یکدیگر میگویند اینهارو..!

 

اما آن چه که در این نوشتار ذکر می شود آداب دعا است و این که چگونه دعا کنیم؟

 

قبل از انجام دعا اگر در توان مان باشد روزه بگیریم و سپس غسل کنیم. در ساعات دعا که معصومین به آن ها سفارش کرده اند برای دعا خود را آماده کنید. مسواک بزنید و عطر زده و خوب است فضا را هم با روشن کردن عود خوشبو سازید. و در جایی خلوت و ساکت دو رکعت نماز حاجت بخوانیم. بعد از نماز در همان حال رو به قبله، توبه نماییم و مبلغ چند قرص نان به عنوان زکات یا صدقه همان جا از پول مان جدا کرده و کنار بگذاریم. شروع به تجلیل و تعظیم خداوند نمائیم. (یعنی توصیف و تعریف او- به اسمایى که بر تنزیه و کبریایى او دلالت دارد) نمائیم و با استفاده از اسماء الحسنی خداوند را صدا بزنیم.

 

یقین داشته باشیم که خداوند متعال حاجت ما را اجابت می کند و شک نکنیم. شیطان در اینجا حاضر می شود و آخرین تلاش های خود را می کند هوشیار باشید به شما خواهد گفت:«که قبلا جواب نگرفتی این بار هم همین طور است دیگر ادامه نده چند ساله که وضعت همینه و ...» و بدانید که خداوند در قلب شما حاضر است و می خواهد ببیند شما به او چه جوابی می دهید آیا دچار یأس می شوید یا به خداوند توکل تامدارید و به استجابت دعا یقین و صبر به هر زمانتا اجابت دارید.

 

ابتدا و انتهای دعایتان یک صلوات قرار دهید یک کلید است.

 

حالا دست ها را تا بالای پیشانی بالا برده و سر را پائین بیاورید و با خضوع و خشوع و نهایت تواضع در برابر الله شروع به دعا و ذکر حاجت خود نمائید. یادتان باشد اول برای دیگران طلب خیر نموده و بعد موضوع خود را به میان آورید.

 

پس از دعا فورا از جا برنخیزید، چند دقیقه ای را با آرامش بر سر سجاده تان به اندیشه و ذکر بگذرانید.

 

از فردا بر حاجت خود اصرار نمائید و در عین حال نتیجه را به خداوند واگذارید و با گذر زمان ملامت و نکوهش نکنید. پرهیز از گناهانی که باعث بسته شدن دعا می شود نمائید. به زندگی عادی خود بپردازید.

 

موفق و سرافراز باشید.

 

 

 

نکته ای در حالت دست ها برای دعا:

 

هنگامی که دعا می کنید، بهتر است دستهایتان تا پیشانی بالا رود و سرهم رو به پائین قرار گیرد تصاویر زیر را خوب دقت نمایید. چه تفاوتی هست؟ بله تصویر شماره 1 یک دست روبروی صورت است و در تصویر 2 دست بالاتر است و در تصویر 3 دست تا بالای سر بالا رفته است و در تصویر 4 عارف عظیم الشأن نه تنها دست خود را تا بالاترین حد بالا آورده است بلکه سر خویش را هم پائین آورده است و چشمانی بسته و صورتی متضرعانه دارد. این عالیترین سطح است. اینکه انسان در خلوت و دعا، خود را به بیشترین سطح از تضرع و خشوع برساند. یاد آور می شوم در نماز جماعت، همرنگ دیگران قنوت نمایید و این روش فقط در خلوت خود با خدا و هنگام دعا، پیشنهاد می گردد.

 

http://www.axgig.com/images/05327201197909305642.jpg

 

نویسنده ی مقاله حسین ربیعی    انتشار با نام و یا بی نام آزاد است. از انتشاردهندگان متشکرم

 

دو شنبه 8 شهريور 1394برچسب:شیوه,دعا,کردن, :: 23:58 :: نويسنده : دوستدار علم

 

تمرین باهوشی بچه هنگام بارداری

 

 

 

  راههای زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید به فرزند خود کمک کنید زندگی را بهتر و قویتر شروع کند. حتی وقتی که او در رحم مادر است می توانید کاری کنید که با هوش تر باشد. با خوردن خوراکی های سالم مفید و مغذی و همینطور با تحریک مثبت جنین که به او کمک می کند با مغز مادر ارتباط برقرار کند و نتیجه مستقیم در هوش او خواهد داشت. برای تقویت هوش فرزند خود می توانید دستور العمل زیر را بکار گیرید

 

  • خوراکی های سالم بیشتر مصرف کنید در این میان تا می توانید از خوراکی استفاده کنید که مقدار زیادی امگا-3 داشته باشد. برای افزایش هوش جنین رژیم حاوی امگا-3 نقش اساسی بازی می کند. روغن ماهی مقدار زیادی امگا-3 دارد اما در برخی  ماهی ها سطح جیوه کمی بالاست بنابراین بهتر و عاقلانه تر است که امگا-3 مورد نیاز خود را از منابع گیاهی تامین نمایید.
  • برای فرزندی که در رحم دارید موسیقی ملایم پخش کنید. بعد از 23 هفته جنین کم کم توانایی شنیدن پیدا می کند حتی می تواند صداهایی را که در خارج از رحم وجود دارد بشنود. تحقیقات نشان داده است که موسیقی کلاسیک باعث آرامش کودک می شود و کودکانی که در دوره جنینی موسیقی کلاسیک گوش داده اند بهتر موسیقی را می فهمند. این باعث می شود این کودکان تمرکز بهتری داشته باشند و برای یادگیری تمایل بیشتری از خود نشان می دهند.

 

  • استرس زندگی خود را به حداقل برسانید. استرس مادر باردار در هوش و پاسخ عصبی جنین تاثیر منفی دارد و و در آی کیو او هم تاثیر منفی دارد.
  • وقتی باردار هستید شکم خود را نوازش کنید. این کار باعث تحریک مثبت مغز فرزند شما می شود.
  • برای فرزند خود با صدای بلند بخوانید و با صدای بلند حرف بزنید. این کار به فرزند شما کمک می کند قبل از بدنیا آمدن آواهای زبان مادری خود را بفهمد.

 

نکته ها و هشدار ها

 

  • اینکه کودک شما در رحم مادر از نظر هوشی پیشرفت کند خوب است اما بعد از تولد هم باید مراحل متفاوتی را طی کنید.
  • در هنگام حاملگی باید از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

 

نوشته: کاترین بکت

 

ترجمه: علی یزدی مقدم

 

 

 

 

 

براي آموزش فرزند خود از هفته ي دوم بارداري تا 3سالگي او فرصت داريد . پس اين فرصت طلائي را از دست ندهيم
تا سالها قبل تعريف نوزاد موجودي دوست داشتني ولي ناتوان، مادون انساني، كودن و فاقد احساس بود و به همين ترتيب هم با آنها رفتار ميشد. طي 25 سال گذشته روانشناسان و جنين شناسان آمريكايي و ژاپني تحقيقاتي در زمينه جنين انجام داده اند كه نتايج آن حيرت آور است به طوري كه اين قرن، قرن نوزادان خوانده شده. اين مطالعات نحوه شكل گيري سيستم عصبي و مغز را از 2 هفتگي روشن ميكند.



جنين داراي سيستم عصبي فوق العاده پيچيده اي است كه تا 3 سالگي در حال ضبط كليه حركات اصوات تصاوير مزه ها و بو هاست.يك جنين در هفت ماهگي بيشترين سلولهاي مغزي را دارد از ماه هشتم اين سلولها شروع به از بين رفتن مي كنند.

حالا بحث بر سر اين هست كه آيا ما ميتونيم اين روند را كند كنيم ؟ پاسخ مثبت است، با تحريك قسمتهاي مختلف مغز جنين و نوزاد كه هر كدام راهكارهاي مختلفي دارد. اين تحريك باعث ميشود كه ارتباطات بين سلولهاي عصبي بر قرار شده و وقتي اين اتفاق افتاد سلولهايي كه فعال شده اند ديگر از بين نميروند. يعني مغز اين قانون را دارد كه هر سلولي بلا استفاده اي حذف شود. حال هر چه تعداد سلول هايي كه زنده اند و تعداد اتصالات آنها با هم بيشتر باشد كودك هوش و يادگيري بالا تري خواهد داشت.



شروع كارهايي كه باعث تحريك سلول هاي مغزي ميشود تقريباازماه پنجم است چون معتقدند كه از حدود هفته 18 جنين مي تواند صدا را بشنود. صدايي كه جنين ميشنود صداي قلب مادر است اگر ما بتونيم يك صدايي با تم قلب مادر ولي با ريتم متفاوت ايجاد كنيم اين تفاوت توجه نوزاد را جلب مي كند.

مغز نوزاد داراي قسمتهاي مختلفي است كه هر كدام با فعاليت خاصي ارتباط دارد ،مثلا بخش درك موسيقي با بخش درك متن يا آوا در دو قسمت مختلف هستند يا بخش ديداري و چشايي. پس بايستي با تمرين هاي مختلف و متناسب هر بخش را تحريك كرد تا سلول هاي مغز در همان بخش بيشتر وبا اتصالات بيشتري شكل يابند.

كلا اعتقاد بر اين است كه چهار راه براي جلوگيري از بين رفتن سلول هاي مغزي جنين وجود دارد :
1:
ايجاد محرك محيطي(اهميت صدا و لمس) مانند:موسيقي، صدا (شامل حرف زدن با جنين) ، لمس (شامل استفاده از حركات ريتميك وضربه زدن) و نور (يك چراغ قوه را 3-4 بار روشن و خاموش كنيد )

2:
رژيم غذايي شامل: اسيد هاي چرب ضروري كه20 درصد مغز را مي سازد ميوه هاي تازه و سبزيجات و غذاهاي سرشار از كلسيم

3-
آرامش مادر شامل:ورزش هاي ملايم مثل يوگا( كه باعث گردش مواد غذايي وحركات بدن موجب تحريك سلول هاي مغزي جنين مي شود علاوه بر آن به دليل هماهنگي كودك با بدن مادر از هفته 3 به بعد كودك هم به نوعي يوگا ميكند) ، نداشتن استرس ، استراحت كافي و...

4-
اجتناب از آلودگي مانند: دوري از سيگار(سيگار با پايين آوردن اكسيژن ،IQ را حدود 10-15 درصد كاهش ميدهد )، محيط هاي آلوده شيميايي و...


دكتر رنه دكار از دانشگاه هاروارد كاليفرنيا از سال 1979 روي 3000 كودك در داخل رحم كار كرده و آنها را بعد از به دنيا آمدن زير نظر داشته است .او به چهار نتيجه زير در مورد كودكاني كه در رحم روي آنها كار شده رسيده:
1.
زمان بندي: زمان حساس از 5 ماهگي شروع و تا 2 سالگي ادامه مي يابد، در صورتيكه اين زمان از دست رود ديگر قابل جبران نيست مثلا كودك در زمان تولد چشمهايش را باز ميكند و تصاوير و نور باعث ميشود قسمت خاص ديدن تصاوير در مغز فعال شود اگر يك هفته بعد از تولد چشم كودك را ببنديم و هيچ نوري به آن نرسد هيچ ييامي از چشم به مغز مخابره نميشود و كودك تا ابد كور خواهد بود !!! اين كوري نه به خاطر ضعف يا مشكل چشم بلكه به خاطر از بين رفتن سلول هاي نرون و مغز در قسمت بينايي است.

حال چيزهايي مثل درك موسيقي /ادبيات /سخنراني /رياضي/زبان دوم و...... هم همين حالت را دارد اگر زمان آن از دست برود ديگر قابل جبران نيست.

2.
جهت گيري:كودكاني كه آموزش هاي جنيني گرفته اند بهتر با جهان خارج ارتباط برقرار ميكنند.

3.
تحرك:كودكان آموزش ديده كنترل بيشتري روي حركات خود دارند.

4.
احساسات:كودكان آموزش ديده آرامتر، هوشيارتر و شادتر ديده شده اند.

كمتر از دو هفته بعد از تشكيل نطفه آن بخش از سيستم عصبي جنين كه مربوط به قوه جاذبه و تعادل در فضا است يعني سيستم گوش داخلي شكل ميگيرد. همين سيستم هماهنگي بين حركات مادر و جنين را ايجاد ميكند. اگر مادر برقصد جنين نيز تغيير وضعيت -سرعت و جهت حركت مادررا احساس ميكند و ميكوشد كه با آن موازنه ايجاد كند. اگر شما برقصيد جنين شما خواه يا ناخواه ناگزير به رقص است .به همين دليل يوگا يكي از راههاي خوب براي تحريك سيستم عصبي كودك است.



برنامه ريزي جنين براي موازنه با شما فعاليت مغز او را افزايش ميدهد و مغز پيچيده تري براي او ايجاد ميكند . البته تعداد و زمان اين حركات بايد حساب شده باشد چون جنين زود خسته شده و بايد استراحت كند.

مغر انسان از دو قسمت چپ و راست تشكيل شده است :
سمت راست =خودآگاه
سمت چپ = نا خودآگاه

اعمال نا خودآگاه ، مثلا ما فارسي حرف ميزنيم و حتي خواب فارسي ميبينيم ولي به قواعد دستور زبان يا كاربرد كلمات فكر نميكنيم اين يعني در ناخود آگاه ضبط شده است يا مثلا رانندگي در ابتدا خود آگاه است و سمت راست مغز را درگير ميكند ولي بعد از مدتي به سمت چپ مغز منتقل ميشود و ما بدون اينكه فكر كنيم رانندگي ميكنيم و ممكن است در حين رانندگي چند كار ديگر هم انجام دهيم.
حالا نكته جالب اين است كه از 3 سالگي سمت راست مغز جلوي سمت چپ قرار ميگيرد و هر چيزي بايد اول در سمت راست شكل گيرد بعددر صورت تكرار زياد به سمت چپ منتقل شود (مثل ياد گيري زبان دوم از دبستان به بعد) .

ولي از 5 ماهگي جنين درون رحم تا 3 سالگي سمت راست مغز خيلي فعال نيست و هر چيزي كه كودك ميبيند و ميشنود در سمت چپ مغز ضبط ميشود و بعدا ناخودآگاه انسان را ميسازد كه تا آخر عمر همراه اوست و ديگر به سختي قابل تغيير است و بسياري از اعمال انسان را اين ناخودآگاه شكل ميدهد.


تلاش والدين بايد اين باشد كه ناخودآگاه را پر از خاطرات شيرين و آموزشي كنند. كودكان در اين سن ميتوانند زبان دوم بياموزند، خواندن از روي متن را بياموزند، حتي رياضيات را در حد چهار عمل اصلي بياموزند.

مفاهيمي كه ميتوان در دوران جنيني به كودك آموخت:
1.
لمسي: نوازش -ماليدن
2.
حركتي:جنبيدن-برخاستن
3.
صوتي:موسيقي-سروصدا-آواز
4.
عملكرد بدن:سرفه-سكسكه
5.
تصويري:تاريكي-روشني
6.
دمايي:سرما-گرما
7.
حركات جنين:لگد زدن
آموختن هر كدام از اين مفاهيم زمان و تمرين خاصي دارد.
آموختن اين مفاهيم به جنين كمك ميكند كه قبل از تولد درك صحيح تري از محيط بعدي خود و جهان داشته باشد و اين موضوع را كه غير از رحم فضاي ديگري در جهان وجود دارد را درك كند.


حس چشايي در جنين

جنين در هفته 12 شروع به بلعيدن ميكند.آنها 25 هفته قبل از تولد حش چشايي را درك ميكنند و در خلال اين مدت عمدتا مايع آمنوتيك اطرافشان را مي چشند. اين مايع تركيبي از مواد مختلف است كه ذايقه كودك را به كار واميدارد .جنين در سه ماهه سوم هر ساعت 15 تا 40 ميلي ليتر از مايع آمنيوتيك را مي نوشد اگر بلع به طور طبيعي انجام شود جنين درشت و اگر كم باشد جنين ريز ميشود .
اگر مايع تلخي به مايع امونيوتيك تزريق كنيم جنين دست از خوردن ميكشد و اگر چيز شيريني تزريق كنيم ميزان بلع بعضي جنين ها تا 2 برابر ميشود.الكل و نيكوتين عمل بلع را متوقف ميكند.


چند نتيجه
1.
ميتوان با خوردن مزه هاي مختلف در دوران بارداري كوذك را با آن مزه ها آشنا كرد و بخش هايي از مغز جنين را تحريك كرد. ديده شده كه جنين با خوردن شيريني توسط مادر به حركت در آمده است.

2.
خوردن زياده از حد مواد شيرين در دوران بارداري، شيريني دوستي را در نوزاد و بعد ها فرد افزايش ميدهد كه ميتواند باعث چاقي و بيماري باشد پس در خوردن شيريني در دوران بارداري زياده روي نكنيد ولي هر از گاهي مزه آنرا به جنين بچشانيد .

3.
فاصله بين خوردن يك مزه يا غذا تا رفتن آن به خون و بعد به مايع آمينوتيك بين 15-30 دقيقه است پس فاصله گذاري بين مزه ها را رعايت كنيد.

4.
در مايع آمينوتيك جنين شما ادرار جنين هم وجود دارد (اوره و اسيد اوريك) پس لطفا با خوردن آب زياد به رقيق شدن مايع و دفع سريعتر ادرار و چرخش بهتر مواد در مايع آمنوتيك كمك كنيد .

5.
جنين شما از هفته 15 انگشت خود را مي مكد كه اين به تقويت حس چشايي كمك ميكند .

6.
جنين به ترتيب اين مزه ها را ترجيح ميدهد:شيرين -شور-تلخ -ترش .اما ميزان تاثير گذاري و تحريك مزه هاي تلخ و ترش بيشتراست.





شنوايي در جنين

شنوايي پيوند صوتي ميان شما و نوزادتان و پلي براي ياد گيري و ايجاد ارتباط با دنياي خارج است. بررسي و بازيابي اصوات، به حرف آمدن و تسلط بر ادبيات و گستردگي دايره لغات را ايجاد ميكند .شنوايي پيش از تولد به منزله خط تلفني است كه مكالمات خوانوادگي را ممكن ميسازد .

در هنگام تولد شنوايي كامل ترين حس جنين است و سلول هاي شنوايي كاملا شكل گرفته اند . جنين از 18 هفتگي ميشنود،در 28 هفتگي نسبت به صدا واكنش و حتي عكس العمل عضلاني نشان ميدهد. يكي از اولين علايم شنوايي در جريان پخش موسيقي براي جنين هاي 4 تا 5 ماهه در زايشگاه مادران لندن به اثبات رسيد.موسيقي بتهوون -برامس- راك تند آنها را بيقرار ميكرد و موسيقي ويوالدي و موتزارت به آنها آرامش ميداد.

جنين ها به ما ميگويند كه از صداهاي خيلي بلند خوششان نميآيد ولي نه آنكه خواستار سكوت باشند.
در گريه نگاري از نوزادان دكتر هنري ترابي در استكهلم كشف كرد كه نوازادان در نوع گريه خود داراي لهجه هستند كه آنرا از گويش مادر در هنگام حاملگي مي آموزند.

در دوران حاملگي جنين براي شنيدن صداي مادر مجهز تر است چون صداي مادران ريز تر است و صداي پدران بم تر .بخش هاي مربوط به شنيدن صداهايي با فركانس بالاتر تا پيش از تولد كاملا رشد كرده اند ولي بخشهاي شنيدن صداهاي بم تا قبل از سن بلوغ به درستي تنظيم نميشوند.

جنين به دو وسيله ميشنود
1.
رساناي هوايي (صوت از خارج وارد بدن شود و شنيده شود)
2.
رساناي استخواني ( لرزه هاي صوت از طريق حلق و ناي از طريق اعضاي داخلي به جنين ميرسد و رحم اتاقك صدا تبديل ميشود.
جنين بيشتر از طريق رساناي استخواني ميشنود پس هر چه مادر ميگويد براي جنين مفهوم تر است .

پدر هاي عزيز براي صحبت كردن با جنين بايد دهان را در نزديكي شكم مادر قرار دهند و شمرده و زير صحبت كنند. اگر صداي شما خيلي زير -خشمگين -اضطراب آور باشد ممكن است كودك ياد بگيرد از آن بترسد يا آنرا تكرار كند. ليكن بيشترين صدايي كه جنين شما ميشنود صداي قلب شماست.شما با آرامش خود صدايي ملايم را براي او ايجاد ميكنيد ولي اگر دايما مضطرب باشيد كودك از طريق صداي قلب و هماهنگي با ترشح آدرنالين در خون شما دايما مضطرب است .جنين از صداهاي ناگهاني مثل خوردن در به هم و .... به شدت ميترسد .

از هفته 18 به بعد با همسرتان دعوا نكنيد چون جنين ميشنود و تحقيقات نشان داده ضربان قلب جنين در هنگام دعواي پدر و مادر تا 2 برابر شده، حتي گزارش سقط جنين پس از دعواي سخت هم شده است.


پروفسور سلك آزمايش معروفي را به صورت پخش صداي ضربان قلب در شيرخوارگاه يك بيمارستان ترتيب داد.
او مقدار غذاي مصرفي و ميزان اضافه وزن كودكان را تحت نظر گرفت.براي يك گروه از نوزادان صداي ضربان قلب با صداي طبيعي 72 ضربه در دقيقه پخش ميشد .او واكنش هاي قابل سمع آنها را با ميكروفن ضبط ميكرد .
وي نتيجه را با عملكرد گروه مشابه كه ضربان قلب را نشنيده بودند مقايسه كرد .70 درصد نوزاداني كه ضربان قلب را شنيده بودند با مصرف غذاي يكسان وزن بيشتري پيدا كرده بودند .آنها همچنين بهتر به خواب ميرفتند و كمتر گريه ميكردند. همه اين اتفاقات به خاطر اين بود كه آنها در دوران جنيني به صداي قلب مادر عادت كرده بودند و اين صدا در صورت آرامش مادر برايشان آرامبخش بود.
در آزمايشي ديگر سالك مدتي صدايي با ضربان 128 ضربه در دقيقه پخش كرد .نوزادان نتوانستند تحمل كنند آنها به قدري ناراحت شدند كه ناگزير آزمايش متوقف شد.

حس بويايي درنوزاد
بويايي در انسان مانند شنوايي و بينايي قوي نيست ولي در نوزادان ديده شده كه به سرعت بوي مادر را شناسايي ميكنند و اين اطلاعات مانند حلقه رابط ميان مادر و كودك عمل ميكند. آزمايشات در اولين روزهاي بعد از تولد نشان ميدهد كه اگر دستمال استفاده شده و استفاده نشده مخصوص پستان مادر را در دو طرف سر نوزاد قرار دهند نوزاد غالبا به سمت دستمال استفاده شده ميچرخد.

اگر از سينه خود به نوزاد شير ميدهيد او به سرعت بوي خاص زير بغل شما را تشخيص ميدهد .آزمايش ها از نوزادان دو هفته اي كه از شير مادر تغذيه ميكردند و آنهايي كه از شير خشك تغذيه ميكردند نشان داد نوزاداني كه از شير خشك تغذيه ميكنند نميتوانستند بوي مادر را تشخيص دهند.
توصيه اين است كه در ابتداي تولد نوزاد تا زماني كه او را شير ميدهيد از عطر و مخصوصا اسپري زير بغل خيلي كم استفاده كنيد، بگذاريد كودك شما به بوي طبيعي شما خو بگيرد .ممكن است تغيرات بو اين حس را در كودك ايجاد كند كه با افراد مختلفي ارتباط دارد و پيوند عاطفي ميان كودك و مادر كمرنگ شود.



تاثير موسيقي بر جنين
در رابطه با ارتباط مادر با جنين يكى از هيجان انگيزترين كشفيات مادران باردار، شروع ارتباط نوزادانشان با موسيقى قبل از تولد آنهاست. به طورى كه امروزه محققين به خوبى مى دانند جنين هاى چهارماهه نسبت به موسيقى واكنش نشان مى دهند و با آن در داخل رحم آرام مى شوند. بنابر اظهارات دكتر ابراهيم پور مطالعه نوزادان در يك «مركز مراقبت ويژه نوزادان» نشان داده است موسيقى موجب كاهش ضربان قلب، افزايش اشباع اكسيژن خون و كاهش استرس نوزاد مى شود و حتى موسيقى موجب ترخيص زودتر (بهبودى سريع تر) آنها از بخش مى شود.
وى مى گويد: «نوزاد دوماهه قادر به درك اوج، بلندى و همچنين محتوى ملوديك صداها است، نوزاد چهارماهه ساختار ريتميك موسيقى و نوزاد ? ماهه تغييرات ملودى را درك و واكنش نشان مى دهد
اين روانپزشك در ادامه افزود: «درحال حاضر توافق قوى وجوددارد كه موسيقى به رشد و تكامل مغز كمك مى كند، در رشد و توسعه زبان مؤثر است، يادگيرى مهارتهاى خواندن را تسهيل مى كند، ابزارهاى ذهنى را براى حل مسائل تقويت مى كند، مهارتهاى رفتارى و شناختى را افزايش مى دهد و اعتمادبه نفس را تقويت مى كند

به طور كلى نظريه موجود اين است كه قرارگرفتن كودكان درمعرض موسيقى هاى كلاسيك در دوران جنينى، بعد از تولد، در دوران رشد و حتى دوران دبيرستان موجب مى شود كه كودكان باهوش تر و زيرك تر باشند. به طورى كه در حال حاضر شواهد و دلايل زيادى از اين نظريه حمايت مى كنند.
دكتر ابراهيم پور ضمن تأكيد بر اهميت قرارگرفتن كودكان درمعرض موسيقى هاى كلاسيك گفت: «به مادران توصيه مى شود در دوران باردارى بويژه از ماه چهارم به موسيقى گوش دهند و موسيقى هايى را انتخاب كنند كه موجب آرامش و راحتى درخود آنها شود. اين عمل موجب كاهش استرس مادر و جنين مى شود

نقش پدر:
در رابطه با نقش پدر در زندگى جنينى و بعدها پس از تولد فرزند، دكتر زمانى به نظريه بسيارى از روانشناسان اشاره كرد و گفت: «دراكثر جوامع مادر تأثير بيشترى بر شكل گيرى شخصيت بچه دارد تا بدانجا كه حتى بسيارى از روانشناسان معتقد هستند پدر نقش پررنگى در زندگى بشر ندارد
درواقع صداى قلب مادر مداوماً درگوش جنين طنين انداز است، ارتعاش صحبت ها و حرفهاى مادر ازطريق قفسه سينه به جنين منتقل شده و همچنين وجود ارتباط هاى بيوشيميايى بين مادر و جنين نشان دهنده اين مفهوم هستند كه جنين ارتباط قوى تر با مادر نسبت به پدر دارد.

ارتباط كلامى مادر با جنين و وابستگى آن به هوش:
در پاسخ به اين سؤال كه مطالعه مادر در دوران باردارى و يا صحبت هاى علمى در اين دوران و حتى ذكر آيه هاى قرآنى و... آيا منجر به افزايش هوش در كودك مى شود يا نه، مشاور خانواده معتقد است مسأله هوش بيشتر جنبه ژنتيكى و گاهى محيطى دارد، مطالعه قرآن و صحبت هاى علمى، گوش دادن به موسيقى هاى خاص و... به مدت طولانى در باردارى، در ناخودآگاه جنين نقش بسته و بعدها در بزرگسالى فرد، تمايل بيشترى به اين موارد پيداكند.




تاثير تغذيه بر ضريب هوشي (IQ)

فقط با چند دستور ساده ، ضريب هوشي (IQ) كودك خود را 22 درجه افزايش دهيد و يا مواظب باشيد ضريب هوشي كودك شما 22 درجه كاهش پيدا نكند . شما فقط تا سن 2 سالگي كودك فرصت اين كار را داريد، بنابراين هر روز از دو سال اول زندگي، يك روز طلايي براي كودك شما محسوب مي شود . در اين دوره وظيفه سنگيني بر دوش پدر و مادر مي باشد كه علاوه بر تأثير بر ضريب هوشي كودك، سلامتي جسمي و روحي او را هم در همين دو سال شكل دهند.

بر اساس تحقيقات جديدي كه صورت گرفته، ضريب هوشي كودك از زمان بارداري مادر تا سن 2 يا حداكثر 3 سالگي شكل مي گيرد و در اين ميان تغذيه صحيح مادر قبل از بارداري و در طي آن، تغذيه كودك با شير مادر و تغذيه صحيح كودك تا سن دو سالگي به ترتيب زير در ضريب هوشي او مؤثر مي باشد:

1-
كمبود آهن 9 درجه ضريب هوشي را كاهش مي دهد.

2-
محروميت از شير مادر 8 درجه ضريب هوشي را كاهش مي دهد.

3-
تولد با وزن كم 5 درجه ضريب هوشي را كاهش مي دهد.

همه موارد بالا تلفيقي است از تغذيه صحيح مادر و كودك . اگر مادر در دوران بارداري تغذيه كافي و مناسبي نداشته باشد، منجر به تولد كودك با وزن كم خواهد شد.

ضريب هوشي كودك از زمان بارداري مادر تا سن 2 يا حداكثر 3 سالگي شكل مي گيرد.
در جهان 2 ميليارد نفر از كمبود آهن رنج مي برند. پس لازم است مادران قبل از حاملگي و نيز حين حاملگي با انجام آزمايش لازم از ميزان آهن خود مطلع باشند و در صورت نياز قبل از حاملگي، فقر آهن خود را درمان نمايند.

در قدم بعدي بايد توجه شود كه كودك با شروع تغذيه تكميلي ، آهن كمكي دريافت كنند و چون معمولاً شربت ها و قطره هاي آهن موجود كمي بد مزه مي باشند، مادران به شربت هاي تجارتي مختلفي روي مي آورند، ولي غافل از اين كه هيچكدام از اين شربت هاي خوشمزه معمولاً نياز كودكشان را تأمين نمي كند. به نمونه هاي زير توجه فرماييد:

نياز روزانه كودك 400 واحد ويتامين D و 1500 واحد ويتامينA و 10 ميلي گرم آهن مي باشد. در صورتي كه :

1-
شربت سانستول كه به صورت فراوان استفاده مي شود، فقط 100واحد ويتامين D و 1500 واحد ويتامين A داشته و هيچ گونه آهن قابل جذبي ندارد. پس واضح است كه به هيچ عنوان نياز فرزند شما را تأمين نمي كند، ولي شما مي توانيد با اضافه كردن 300 واحد ويتامين Dو 10 ميلي گرم آهن به آن از اين شربت به عنوان يك داروي با مزه خوب استفاده نماييد.

2-
شربت فرو گلوبولين :كه معمولاً به جاي آهن استفاده مي شود. در5 سي سي از اين شربت، فقط 5 ميلي گرم آهن آن هم از نوع نامعلوم (قابل جذب يا غير قابل جذب) وجود دارد .

3-
قطره MIM : فقط 200واحد ويتامين D داشته و 1000واحد ويتامين A(بيشتر از نياز ) و فقط 2 ميلي گرم آهن دارد (نياز كودك 10 ميلي گرم مي باشد).

و بقيه موارد كه گفته نمي شود. ولي قابل ذكر است كه بنده از اساتيد خود كه سابقه بيش از 50 سال طبابت دارند به عرض مي رسانم كه تا به حال هيچ دارويي ساخته نشده كه هم خوشمزه باشد و هم نيازهاي كودك را تأمين كند. پس مادران عزيز سعي كنند با هر ترفندي كه شده قطره آهن يا شربت آهن كودك را (حتي شده به زور) به كودك بخورانند و توجه كنند كه كاهش يا افزايش 9 درجه ضريب هوشي مي تواند زندگي كودك شما را متحول كند.

تغذيه صحيح مادر قبل از بارداري و در طي آن، تغذيه كودك با شير مادر و تغذيه صحيح كودك تا سن دو سالگي در ضريب هوشي او مؤثر مي باشند.
دادن شير مادر هم همانطور كه ديديد 8 درجه در ضريب هوشي مؤثر مي باشد. مادران بايد مواظب باشند به آساني و به دلايل عجيب و غريب كودك خود را از شير مادر و 8 درجه ضريب هوشي بي بهره نگذارند .

حتي ديده شده نوزاداني كه شير خشك مي خورند، در صورتي كه شير خشك را از دست مادر خود بخورند، ضريب هوشي بهتري نسبت به كودكاني دارند كه شيرشان را از دست افراد ديگري خورده اند .

حال دسته بندي افراد را بر اساس ضريب هوشي آنها برايتان مي گويم:

ضريب هوشي زير 75 ، معمولاً افراد كودن يا عقب مانده

ضريب هوشي بين 75 تا 90 ، افراد كند آموز

ضريب هوشي بين 90 تا 110 ، افراد معمولي

ضريب هوشي بين 110 تا 125 ،افراد باهوش

ضريب هوشي بين 125 تا 135 ،افراد تيزهوش و

ضريب هوشي بالاي 135 هم افراد نابغه مي باشند.

حالا محاسبه كنيد كه 22 درجه ضريب هوشي مذكور در بالا، چطور مي تواند يك فرد معمولي را تبديل به يك فرد تيز هوش كند.




تهوع و استفراغ شديد بارداري : و دل آشوبه شديد صبحگاهي درمادران باردارمي تواند نشانه ضريب هوشي بالاي فرزندي باشد كه درراه دارند. درمطالعه اي كه بين كودكان متولد شده ازمادران با تهوع شديد بارداري و كودكان مادراني كه بدون چنين تجربه اي انجام شد ،معلوم شد كودكان دسته اول درتست هوش نمرات بالاتري كسب كردند. به نظر مي رسد حالت تهوع صبحگاهي دوران بارداري باترشح هورمون هاي مادر درارتباط است كه منجربه خونرساني بهتر به جنين ازطريق جفت مي شود و درنتيجه روي هوش كودك تاثير مثبت دارد.
كولين:كولين ماده اي است كه بطورطبيعي درغذاهاي چرب موجوداست و باعث تقويت حافظه مي شود. تحقيقات ثابت كرده است كه اگر به رژيم غذايي مادر طي دوران بارداري كولين اضافه شود قدرت حافظه جنين درحال رشد،براي مراحل بعدي زندگي افزايش مي يابد دردوران بارداري وشيردهي، ذخايركولين بدن مادرتخليه مي شود و درنتيجه مي شود و درنتيجه كولين مورد نياز براي رشد و تكامل سيستم عصبي و فقرجنين دراختيارجنين نيست .كولين مستقيماً روي انتقال پيام عصبي درمغز و نيز قدرت ساخت و آزاد سازي استيل كولين مؤثر است .استيل كولين دركنترل حركات عضلات و قدرت حافظه نقش مستقيم دارد.از منابع كولين ،مي توان به جگر، زرده تخم مرغ، بادام زميني و شيراشاره كرد.

 


كندر:كندرگياهي است كه از صمغ آن به عنوان خوشبو كننده و همچنين دراسپنددانه استفاده مي شود.طعم عصاره اين گياه بسيارتلخ است.محققان براساس تحقيقات خود دريافته اند كه استفاده 0/05 گرم به ازاي هركيلوگرم وزن بدن درشرايطي كه جنين مراحل رشد اصلي سيستم عصبي خودرا طي مي كند، مي تواند موجب افزايش قابل توجهي درقابليت هاي يادگيري و به ويژه تقويت و نگهداري حافظه شود .كندررا مي توانيد از عطاري ها تهيه كنيد و آن را روزانه بمكيد.
آرامش مادر :بررسي ها نشان داده كه فرزندان مادران بارداري كه دوران بارداري خود را با آرامش طي مي كنند بهره هوشي بالاتري نسبت به فرزندان مادران دچاراسترس دارند.
ارتباط مادر با نوزاد پس از تولد:نوزادي كه درساعات اوليه پس از تولد با مادرارتباط جسمي و فيزيكي دارد،ضريب هوشي بالاتري دارد.اين مسئله براساس تحقيقي كه در 2 سالگي و 5 سالگي روي فرزندان چنين مادراني انجام شده به اثبات رسيده است.چنين كودكاني ضريب هوشي بالاتري دارند، ادراك بهتري اززبان و كلمات دارند، بيشتر لبخند مي زنند و كمتر گريه مي كنند.
فعاليت بدني:براساس پژوهش هاي يك گروه آلماني،فرزندان موش هايي كه فعاليت بدني منظم و با برنامه اي داشتند، داراي مغزهاي بزرگتر و فعال تري بودند. اين تحقيق نشان داد كه مغزاين بچه موش ها درناحيه هيپوكامپ داراي حدود 40 درصد سلول بيشترنسبت به بچه موش هاي مادراني است كه در دوران بارداري بي تحرك بوده اند. ناحيه هيپوكامپ درمغز نقش اساسي دريادگيري و حافظه دارد .حتي درآزمايش هايي كه پيش ازاين روي موش هاي بالغ انجام شد مشخص شد ورزش باعث افزايش تعداد سلولهاي ناحيه هيپوكامپ در آنها مي شود.
مصرف منابع اسيدهاي چرب امگا 3

اين گونه اسيدهاي چرب كه دربدن قابل سنتزنيستند، براي بدن ضروري محسوب مي شوند و دربدن هم نقش بسيارمهم و اساسي راايفا مي كنند. اسيدهاي چرب امگا 3 درتكامل سيستم عصبي و مغزي و نيز سيستم بينايي و شبكيه جنين درحال رشد نقش انكارناپذيري دارند .كمبود اين نوع اسيدهاي چرب كاملاً مي تواند روي ضريب هوشي جنين تاثيرمنفي داشته باشد.
روش هاي استفاده از زنجبيل:زنجبيل تازه پوست گرفته رابرش داده و مثل قرص قورت دهيد چون مزه تند و تيز آن مانع ازجويدن آن مي شود.
زنجبيل را رنده ي ياريزريزكرده و به غذا اضافه كنيد اگر درابتداي پخت اضافه شود طعم ملايم تري دراثر پخت پيدا مي كند.دم كرده زنجبيل:چند برش از زنجبيل را 30-20 دقيقه جوشانده و بعد ازصافي رد كنيد و با كمي عسل و آب ليموترش مصرف كنيد. آب نبات ها و شكلات هاي زنجبيلي با افزايش بزاق باعث كاهش تهوع مي شوند.خوراكي ها و شيريني يا نان زنجبيلي.
تاثير زنجبيل روي تهوع بارداري

براساس يك پژوهش انجام شده در يك مركز بهداشتي درماني دراصفهان،مصرف كپسول زنجبيل مي تواند موجب بهبود شدت تهوع و استفراغ بارداري شود .البته با توجه به حساسيت دوران بارداري بايد درمصرف اين داروي گياهي اعتدال رعايت شود. با توجه به تحقيقات انجام شده مصرف نامتعادل و خيلي زياد گياه زنجبيل در دوران بارداري مي تواند باعث اختلالات جنيني شود. به نظر مي رسد گياه زنجبيل با تاثيري كه روي عضلات صاف مي گذارد و نيزبا تاثيرروي لوكوترين ها و پروستاگلاندين ها مي تواند باعث اختلالات وسيع و ناهنجاري درجنين شود.البته اين مسئله نبايد باعث شود كه ما سابقه مصرف طولاني زنجبيل براي رفع تهوع يك مسئله شديداً آزاردهنده است كه زنجبيل با اين مكانيسم ها مي تواند آن راتعديل يارفع كند:
*
افزايش ترشح بزاق
*
افزايش شيره گوارشي
*
كاهش اسيد معده
*
افزايش حركات روده
عوامل كاهش دهنده هوش جنين:

عواملي مانند مصرف الكل، سيگار، مواد مخدر، داروهاي غيرمجاز دردوران بارداري ،غذاهاي كنسروي حاوي مواد نگهدارنده و افزودني وسديم بالا،كم كاري تيروئيد،كم خوني و فقر آهن شديد،كم خوني و كمبود ناشي از اسيدفوليك،موجب كاهش هوش جنين مي شوند.

 

مهم این نیست که تو بازی، تاسهای خوب بیاری، مهم اینه که با تاسهای بد بازی خوبی انجام بدی!

 


 

مرسي

 

 

 

 

 

سوالات رانندگی+ تصویری

 

تضمین قبولی شما در آزمون راهنمایی و رانندگی

 

 

در زمان و وقت خود صرفه جویی کنید.

 

لینک دانلود


سرور همه دعای عالم دعای الصحیفه


سید ابن طاووس در کتاب شریف و با برکت و عالی قدر جهان اسلام مهج الدعوات می فرماید :

ابن عبّاس رضى اللَّه عنه روايت مى‏كند كه بر رسول خدا صلّى الله عليه و آله داخل شدم ديدم كه حضرت خندان و بسيار خوشحال هستند. عرض كردم: چه خبر است فداى شما باد پدر و مادرم اى رسول خدا؟ پس فرمودند: يا ابن عبّاس جبرئيل نزد من آمد در حالى كه به دست او صحيفه‏اى بود كه در آن دعائى از جهت كرامت من و از براى امّت من نوشته شده بود. پس جبرئيل گفت كه: يا محمّد اين را بگير و بخوان آنچه را كه در اوست و آن را تعظيم نماى.

 پس بدرستى كه اين گنجى از گنجهاى آخرت است و اين دعائى است كه خداى تعالى به تو و به امّت تو اكرام نموده است. پس گفتم: يا جبرئيل آن كدام است؟ پس جبرئيل كه رحمت خدا بر او و بر همه فرشتگان مقرّب باد گفت كه آن سبحان اللَّه العظيم بحمده است. ابن طاوس گويد كه: مقدّم مى‏دارم اوّلا ذكر ثواب اين دعا را تا سبحان اللَّه العظيم» پس مى‏گويم كه: حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: [اى جبرئيل‏] و چه چيز است ثواب كسى كه اين دعا را بخواند؟ پس جبرئيل گفت: يا محمّد مرا از ثوابى سؤال نموده‏اى كه آن را نمى‏داند مگر خداى تعالى، اگر همه درياها مركب و درختها قلم و فرشتگان آسمانها نويسنده بگردند و ثواب اين را به قدر هزار برابر مدّت بقاء دنيا بنويسند، هر آينه مركّب برطرف مى‏شود و قلمها شكسته مى‏شود و به يكدهم از ثواب آن نمى‏رسند. اى محمد قسم به حقّ كسى كه ترا به راستى به پيغمبرى فرستاده است كه نيست مردى و نه زنى كه اين دعا را بخواند مگر آن كه خداى تعالى از براى او ثواب چهار تن از فرشتگان و چهار پيغمبر را بنويسد.

امّا پيغمبران پس اوّلا ثواب تو را اى محمّد و ثواب عيسى و ثواب موسى و ثواب ابراهيم عليهم السّلام را و امّا فرشتگان پس اوّلا ثواب مرا و ثواب اسرافيل و ثواب ميكائيل و ثواب عزرائيل را. اى محمّد هر مردى يا زنى كه اين دعا را در مدّت عمر خود بيست مرتبه بخواند پس به درستى كه خداى تعالى او را به آتش جهنم عذاب نمى‏كند و هر چند از گناهان او باشد مثل كف درياها و قطره‏هاى باران و عدد ستاره‏ها و وزن عرش و كرسى و لوح و قلم و ريگ و موى و كرك و آفريده‏هاى بهشت و دوزخ كه خداى تعالى آن گناهان را مى‏آمرزد و از براى او به عوض هر گناهى هزار حسنه مى‏نويسد. اى محمّد و اگر آن شخص را همّى يا غمّى يا آزارى يا بيمارى يا علّتى يا تشنگى يا ترسى باشد و اين دعا را سه مرتبه بخواند، خداى تعالى حاجت او را بر مى‏آورد و شخصى كه از شير يا از گرگ بترسد يا داخل شدن بر پادشاه ظالمى را اراده داشته باشد و اين دعا را بخواند،

 پس خداى تبارك و تعالى از او هر بدى و مكروهى و آفتى را به حول و قوّت خود منع مى‏كند، كسى كه اين دعا را يك مرتبه در جنگ بخواند خداى تعالى او را قوّت هفتاد كس از جماعت حرب‏كنندگان را قوّت مى‏دهد و كسى كه اين دعا را بر درد سر يا درد شقيقه يا درد شكم يا بر آزار چشم يا بر گزيدن مارى يا عقربى بخواند خداى تعالى همه آنها را برطرف مى‏كند. اى محمّد كسى كه به اين دعا اعتقاد نياورد پس او از من برى است و كسى كه آن را انكار نمايد، پس به درستى كه از او بركت و خير برطرف مى‏شود. پس پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند كه: اى جبرئيل از چه اين دعا بر همه دعاها تفضيل داده شده است؟ جبرئيل عرض كرد: از جهت آن كه اسم اعظم خداى تعالى در آن است و كسى كه اين دعا را بخواند قوّت حافظه و شعور و علم و عمر و صحّت بدن او چندين برابر زياده مى‏گردد و خداى تعالى از او هفتاد آفت از آفات دنيا و هفتصد آفت از آفتهاى آخرت را دفع مى‏نمايد.ذكر ثواب و شرح دعاء سابق تمام شد اكنون در ذكر ثواب و شرح دعاى ثانى شروع مى‏نمايم بخش دوم اجر دعا از حضرت امير المؤمنين على بن ابى طالب صلوات اللَّه و سلامه عليه از حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت شده است آن كه فرمودند كه: جبرئيل عليه السّلام نازل شد در حالى كه و در عقب مقام ابراهيم نماز مى‏كردم. پس چون از نماز فارغ شدم از خداى تعالى براى امّت خود طلب آمرزش نمودم.

 پس جبرئيل عليه السّلام گفت: اى محمّد ترا حريص بر امّت‏خود مى‏بينم و حال آن كه خداى تعالى به بندگان خود رحيم است. پس آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله به حضرت جبرئيل عليه السّلام فرمودند كه: اى برادر من تو دوست بر من و بر امّت من هستى، مرا دعائى تعليم نماى كه بعد از من به سبب آن دعا امتم مرا ياد كنند. پس جبرئيل عليه السّلام گفت: اى محمّد وصيّت مى‏كنم ترا آن كه امّت خود را امر نمائى كه سه روز ايّام البيض را روزه گيرند كه سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماهى است، و وصيّت مى‏كنم ترا آن كه امّت خود را امر نمائى كه در اين سه روز اين دعاى شريف را بخوانند. پس به درستى كه عرش را حمله آن به بركت اين دعا برداشتند و من به زمين نازل می ‏شوم و به آسمان بالا مى‏روم به بركت اين دعا و اين دعا بر درهاى بهشت و بر حجره‏ها و كنگره‏ها و بر منزلهاى آن نوشته شده است و به بركت اين دعا درهاى بهشت گشوده می شود و به سبب اين خلايق در روز قيامت به امر خدا محشور مى‏شوند و كسى كه از امّت تو اين دعا را بخواند، خداى تعالى عذاب قبر را از او برطرف مى‏كند و او را از فزع اكبر و از آفتهاى دنيا و آخرت نگاه مى‏دارد، و كسى كه آن را بخواند خداى تعالى او را از عذاب آتش نجات مى‏دهد، پس بعد از آن پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله جبرئيل را از ثواب اين دعا سؤال نمودند. پس جبرئيل عليه السّلام عرض كرد: يا محمّد هر آينه به تحقيق كه مرا از چيزى سؤال نموده‏اى كه بر وصف آن قادر نيستم و اندازه او را به غير از خدا نمى‏داند؛ اى محمّد اگر درختهاى دنيا قلم و درياها مركّب و همه خلايق نويسنده بگردند بر نوشتن ثواب قارى اين دعا قدرت ندارند و بنده‏اى اين دعا را نمى‏خواند و حال آن كه اراده نموده باشد آزادى را مگر آن كه خداى تعالى او را آزاد مى‏گرداند و او را از قيد بندگى خلاص می‏كند و اين را مغمومى نمى‏خواند مگر آن كه خداى تعالى غم و اندوه او را برطرف نمايد و نمى‏خواند به اين دعا خداى را طلب‏كننده حاجتى مگر آن كه خداى عزّ و جلّ حاجت او را در دنيا و آخرت ان شاء اللَّه برآورد و او را از مرگ ناگهانى و هول قبر و فقر در دنيا نگاه مى‏دارد و خداى تبارك و تعالى به او اذن در شفاعت را در قيامت عطا مى‏نمايد در حالى كه روى او خندان باشد و خداى تعالى او را به بركت اين دعا در دار السّلام داخل مى‏كند و او را در غرفه‏هاى بهشت ساكن مى‏گرداند و او را از حلّه‏هاى جنّت مى‏پوشاند كه كهنه نمى‏شوند و كسى كه روزه گيرد و اين دعا را بخواند خداى عزّ و جلّ مى‏نويسد از براى او مثل ثواب جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيل و ابراهيم خليل و موسى كليم و عيسى و محمّد صلوات اللَّه عليهم اجمعين. پس پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند كه: هر آينه به تحقيق كه تعجّب نمودم از بسيارى آنچه جبرئيل از ثواب از براى خواننده اين دعا ذكر نمود. بعد از آن جبرئيل عرض كرد: اى محمّد احدى از امّت تو نيست كه اين دعا را در مدّت عمر خود يك مرتبه بخواند مگر آن كه خداى تعالى او را روز قيامت محشور مى‏كند و حال آن كه روى او چون ماه شب بدر مى‏درخشد.

پس مردمان پرسند كه اين كيست؟ آيا اين شخص پيغمبر است؟ پس ملائكه گويند كه: پيغمبر و نه فرشته نيست بلكه او بنده‏اى از بندگان خدا است از فرزندان آدم كه در مدّت عمر خود يك مرتبه اين دعا را خوانده است و خداى عزّ و جلّ به او اين كرامت را بخشيده است.پس جبرئيل به پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله عرض كرد: اى محمّد كسى كه پنج مرتبه اين دعا را بخواند در روز قيامت محشور خواهد شد و حال آن كه من بر قبر او ايستاده باشم و براقى از بهشت با من خواهد بود و ايستاده خواهم بود تا وقتى كه آن شخص بر براق سوار شود و از آن پائين نمى‏آيد مگر در دار النعيم دائمى و از براى او حسابى نخواهد بود و در بهشت همسايه ابراهيم عليه السّلام و در جوار محمّد صلّى اللَّه عليه و آله خواهد بود و من از براى خواننده اين دعا از مرد و زن ضامنم آن كه خداى تعالى او را عذاب ننمايد و هر چند گناهان او بيشتر از كف درياها و قطره‏هاى باران و برگ درختان و عدد مردمان از اهل بهشت و دوزخ باشد و آن كه خداى عزّ و جلّ امر نمايد از براى آن شخص ثواب يك حجّ و يك عمره مقبول بنويسند.

اى محمّد كسى كه را در وقت خواب پنج مرتبه اين دعا را با وضو قرائت نمايد پس به درستى كه ترا در خواب مى‏بيند و تو او را به بهشت بشارت خواهى داد و كسى كه گرسنه يا تشنه باشد و چيزى را نيابد كه بخورد و نه آنچه را كه بياشامد يا آن كه بيمار باشد و اين دعا را بخواند پس به درستى كه خداى به بركت اين دعا از او برطرف مى‏نمايد آنچه را كه در اوست و او را چيزى مى‏دهد كه بخورد و بياشامد و از براى او مطالب دنيا و آخرت او را برمى‏آورد و كسى كه از او چيزى دزديده شود يا از او غلامى بگريزد پس برخيزد و وضو سازد و دو ركعت يا چهار ركعت نماز گذارد و در هر ركعت سوره حمد يك بار و سوره اخلاص دو مرتبه بخواند، پس بعد از سلام اين دعا را بخواند و آن صحيفه را كه اين دعا در آن نوشته شده باشد پيش روى خود يا در زير سر خود بگذارد، پس بدرستى كه خداى تعالى مشرق و مغرب را جمع مى‏كند و آن غلام گريخته را به بركت اين دعا بر مى‏گرداند ان شاء اللَّه تعالى و اگر از دشمنى بترسد پس اين دعا را بر خود بخواند خداى تعالى او را در پناهى محكم مى‏گرداند و دشمن بر او قدرت نمى‏يابد و بنده‏اى نيست كه اين را بخواند و بر او قرضى باشد مگر آن كه خداى تعالى قرض او را ادا نمايد و از براى او شخصى را ميسّر گرداند كه قرض او را ادا نمايد ان شاء اللَّه و كسى كه اين دعا را بر بيمارى بخواند خداى تعالى آن بيمار را به بركت اين دعا شفا مى‏دهد.

پس اگر بنده مؤمنى كه به خداى عزّ و جلّ اخلاص داشته باشد، اين را بر كوهى بخواند هر آينه آن كوه به اذن خدا حركت مى‏كند و كسى كه به نيّتى خالص اين را بر آب بخواند هر آينه آن آب يخ مى‏زند و تعجّب مكن از اين فضيلتهائى كه در شأن اين دعا ذكر شد، پس به درستى كه در اين دعا اسم اعظم خداى تعالى است و بدرستى كه هر گاه اين دعا را قارى بخواند و آن را ملائكه و جنّ و انس بشنوند پس از براى خواننده آن دعا مى‏كنند و خداى تعالى دعاى ايشان را مستجاب مى‏گرداند و همه اينها كه مذكور شد به بركت خداى تعالى و به بركت اين دعاست و به درستى شخصى كه به خدا و رسول او و به اين دعا ايمان آورده باشد، بايد كه چيزى را به خاطر نگذراند و در دل خود به سبب آنچه در شأن اين دعا ذكر نموده شد، شكى نيندازد، به درستى كه خداى تعالى كسى را كه مى‏خواهد بدون اندازه‏اى روزى مى‏گرداند و كسى كه اين دعا را بخواند و ياد گيرد و بنويسد پس بايد كه به اين بر احدى از مسلمانان بخل نورزد. و حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند كه:

 من اين دعا را در جنگى نخواندم مگر آن كه من در آن جنگ به بركت اين دعا بر دشمنان خود ظفر يافتم و آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند كه: شخصى كه اين دعا را بخواند به او نور اولياء در روى او عطا كرده مى‏شود و از براى او هر امر دشوارى آسان مى‏گردند و براى او هر امر آسانى ميسّر مى‏شود. پس بدرستى شخصى كه حقّ و حرمت اين را بشناسد، خداى تعالى او را از هر سختى نگاه مى‏دارد [و اگر قرض دارى آن را بخواند، خداوند قرض او را ادا نمايد] و براى او همه امرها را آسان مى‏گرداند و او را از هر مكروهى نگاه مى‏دارد و از او هر بدى را برطرف مى‏نمايد و او را از هر بيمارى و علّتى نجات مى‏دهد و همّ و غمّ را از او زايل مى‏گرداند. پس اين دعا را ياد بگيريد و ياد بدهيد پس بدرستى كه در اين دعا خير بسيار است.

 

 

 

 

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم /اللهم صل علی محمد و آل محمد/بسم الله الرحمن الرحیم

سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ (تَقُولُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ) سه بار این جمله را بگویید

  سُبْحَانَهُ مِنْ إِلَهٍ مَا أَمْلَكَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَلِیكٍ مَا أَقْدَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَدِیرٍ مَا أَعْظَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَظِیمٍ مَا أَجَلَّهُ

 وَ سُبْحَانَهُ مِنْ جَلِیلٍ مَا أَمْجَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَاجِدٍ مَا أَرْأَفَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَءُوفٍ مَا أَعَزَّهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَزِیزٍ مَا أَكْبَرَهُ

 وَ سُبْحَانَهُ مِنْ كَبِیرٍ مَا أَقْدَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَدِیمٍ مَا أَعْلَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَالٍ مَا أَسْنَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَنِیٍّ مَا أَبْهَاهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَهِیٍّ مَا أَنْوَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُنِیرٍ مَا أَظْهَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ ظَاهِرٍ مَا أَخْفَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ خَفِیٍّ مَا أَعْلَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَلِیمٍ مَا أَخْبَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ خَبِیرٍ مَا أَكْرَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ كَرِیمٍ مَا أَلْطَفَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ لَطِیفٍ مَا أَبْصَرَهُ

 وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَصِیرٍ مَا أَسْمَعَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَمِیعٍ مَا أَحْفَظَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَفِیظٍ مَا أَمْلَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَلِیٍّ مَا أَوْفَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَفِیٍّ مَا أَغْنَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ غَنِیٍّ مَا أَعْطَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُعْطٍ مَا أَوْسَعَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَاسِعٍ مَا أَجْوَدَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ جَوَادٍ مَا أَفْضَلَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُفْضِلٍ مَا أَنْعَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُنْعِمٍ مَا أَسْیَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَیِّدٍ مَا أَرْحَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَحِیمٍ مَا أَشَدَّهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَدِیدٍ مَا أَقْوَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَوِیٍّ مَا أَحْكَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَكِیمٍ مَا أَبْطَشَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَاطِشٍ مَا أَقْوَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَیُّومٍ مَا أَحْمَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَمِیدٍ مَا أَدْوَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ دَائِمٍ مَا أَبْقَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَاقٍ مَا أَفْرَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ فَرْدٍ مَا أَوْحَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَاحِدٍ مَا أَصْمَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ صَمَدٍ مَا أَمْلَكَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَالِكٍ مَا أَوْلَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَلِیٍّ مَا أَعْظَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَظِیمٍ مَا أَكْمَلَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ كَامِلٍ مَا أَتَمَّهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ تَامٍ‏ مَا أَعْجَبَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَجِیبٍ مَا أَفْخَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ فَاخِرٍ مَا أَبْعَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَعِیدٍ مَا أَقْرَبَهُ

 وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَرِیبٍ مَا أَمْنَعَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَانِعٍ مَا أَغْلَبَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ غَالِبٍ مَا أَعْفَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَفُوٍّ مَا أَحْسَنَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُحْسِنٍ مَا أَجْمَلَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ جَمِیلٍ مَا أَقْبَلَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَابِلٍ مَا أَشْكَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَكُورٍ مَا أَغْفَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ غَفُورٍ مَا أَكْبَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ كَبِیرٍ مَا أَجْبَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ جَبَّارٍ مَا أَدْیَنَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ دَیَّانٍ مَا أَقْضَاهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَاضٍ مَا أَمْضَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَاضٍ مَا أَنْفَذَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ نَافِذٍ مَا أَرْحَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَحِیمٍ مَا أَخْلَقَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ خَالِقٍ مَا أَقْهَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَاهِرٍ مَا أَمْلَكَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مَلِیكٍ مَا أَقْدَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَادِرٍ مَا أَرْفَعَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَفِیعٍ مَا أَشْرَفَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَرِیفٍ مَا أَرْزَقَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَازِقٍ مَا أَقْبَضَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قَابِضٍ مَا أَبْسَطَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَاسِطٍ مَا أَهْدَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ هَادٍ مَا أَصْدَقَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ صَادِقٍ مَا أَبْدَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَادِئٍ مَا أَقْدَسَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ قُدُّوسٍ مَا أَظْهَرَهُ [مَا أَطْهَرَهُ‏] وَ سُبْحَانَهُ مِنْ ظَاهِرٍ [مِنْ طَاهِرٍ] مَا أَزْكَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ زَكِیٍّ مَا أَبْقَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَاقٍ مَا أَعْوَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَوَّادٍ [مُعِیدٍ] مَا أَفْطَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ فَاطِرٍ مَا أَرْعَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ رَاعٍ مَا أَعْوَنَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُعِینٍ مَا أَوْهَبَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ وَهَّابٍ مَا أَتْوَبَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ تَوَّابٍ مَا أَسْخَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَخِیٍّ مَا أَبْصَرَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَصِیرٍ مَا أَسْلَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ سَلِیمٍ مَا أَشْفَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَافٍ مَا أَنْجَاهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُنْجٍ مَا أَبَرَّهُ

 وَ سُبْحَانَهُ مِنْ بَارٍّ مَا أَطْلَبَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ طَالِبٍ مَا أَدْرَكَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُدْرِكٍ مَا أَشَدَّهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَدِیدٍ مَا أَعْطَفَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُتَعَطِّفٍ مَا أَعْدَلَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ عَادِلٍ مَا أَتْقَنَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ مُتْقِنٍ مَا أَحْكَمَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَكِیمٍ مَا أَكْفَلَهُ

وَ سُبْحَانَهُ مِنْ كَفِیلٍ مَا أَشْهَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ مِنْ شَهِیدٍ مَا أَحْمَدَهُ وَ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْعَظِیمُ وَ بِحَمْدِهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ دَافِعِ‏ كُلِّ بَلِیَّةٍ وَ هُوَ حَسْبِی وَ نِعْمَ الْوَكِیل‏

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

 

 

یک شنبه 8 شهريور 1394برچسب:سرور,همه,دعای,عالم,دعای,الصحیفه, :: 14:33 :: نويسنده : دوستدار علم
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم از مطالب آن استفاده کرده و با دادن نظرات ارزشمندتون مشوق بنده باشید. وبلاگ با مطالب جدید روزانه به روز می شود.
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 1381
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1